سؤزوموز
مركز آرشيو و اسناد حوادث جيلوولوق-قاچاقلار در آذربايجان جنوبى
گذشته بايد در گذشته باقى بماند و البته مىبايد از آنچه كه اتفاق افتاده است - بدون آنكه اسير گذشته شد- درسهاى لازم گرفته شودּ اين همان چيزى است كه خلق ترك از آن غافل بوده استּدر گذشته تركان تركيه٬ آذربايجان و ايران كه خود به دفعات قربانى نسل كشى ارامنه بوده اند آنچنان ميدان را خالى گذارده اند كه اكنون ارمنيان موفق به قبولاندن داستان نسل كشىشان به افكار عمومى جهان شده اند. در حاليكه ارمنيان٬ وقايع خونين سالهاى نخست قرن بيستم را هرگز نخواسته اند فراموش كنند و هويت ملى ارمنى را بر اساس نفرت و دشمنى با خلق ترك بنياد گذارده اند؛ خلق ترك در عثمانى٬ قفقاز و ايران٬ با ساده دلى تمام مصيبتهايى را كه در آن سالها متحمل گرديده است٬ هم از حافظه خود و هم از حافظه فرزندان خود پاك٬ تلخى ها و دشمنىها را در گذشته دفن و هويت ملى خود را نه بر اساس دشمنى با ديگر ملل٬ بلكه بر اساس دوستىهاى آينده بنا نهاده استּخلق ترك –بر خلاف خلق ارمنى- نه به گذشته بلكه به آينده نگريسته است و در اين موضوع٬ به سبب آنكه صادقانه به قربانى بودن خود باور داشته است٬ كوچكترين اقدامى ننموده است. اما دياسپوراى ارمنى٬ به جاى اعتراف و عذرخواهى از كشتارها و مظالمى كه در آغاز و پايان قرن بيستم بارها و بارها بر عليه خلق ترك در شرق تركيه٬ آذربايجان شمالى و جنوبى انجام داده است٬ با زنده نگاهداشتن افسانه قتل عام ارامنه دائم در تنور نفرت دميده استּ
متاسفانه ما ايرانيان نيز بيش از هشتاد سال است با تبليغات هماهنگ ترك ستيزانه لوبى ارمنى- قوميتگرائى فارسى كاناليزه شده ايم و دانسته هايمان در باره مسئله ارمني در عثمانى٬ كشتار تركان ايران و آذربايجان به دست ارامنه و كلا مسئله ترك-ارمنى بسيار اندك استּآن اندك هم بدون يك كلمه زياد و كم عبارت است از همان ادعاهاى افراطيون داشناك كه به آموزه و تبليغات رسمى دولتي مبدل گشته است. امروز در ايران بسيارى از نژادپرستان ايرانى پان ايرانيست و قوميتگرايان افراطى فارس (هر سه جناح مذهبى٬ چپ و يا سلطنت طلب) عملا به صورت مدافعين توسعه طلبى دولت ارمنستان و اشغال اراضى جمهورى آذربايجان٬ توجيه كنندگان قتل عامهاى انجام شده توسط ارمنىيان بنيادگرا در آذربايجان جنوبى٬ جمهورى آذربايجان و لوبىگران ارمنيان ضد ترك -ضد آذربايجان در آمده اند. لوبى پرقدرت ارمني موفق شده است به سياستهاى خارجى تنها دولت رسما شيعه جهان يعنى جمهورى اسلامى ايران جهت داده و آنرا به پشتيبانى از كشورى كه خاك مسلمانان شيعه را اشغال نموده و به قتل عام شيعيان مسلمان پرداخته است وادارد. با پيروى دولت جمهورى اسلامى از سياست هاى ضدتركى و حمايت آن از دولت اشغالگر ارمنى٬ مىتون گفت كه دول استعمارى غرب مانند دوره پس از شاه عباس٬ بار ديگر موفق شده اند كه در سيماى ايران و بنام اسلام شيعى ضربه اى مهلك و تاريخى بر پيكر جهان اسلام و دنياى تركى وارد آورند.
در ايران - در اثر غفلت يك سد ساله خلق و نخبگان ترك و آذربايجانى كه قربانى قتل عامها و نسل كشى ارمنيان بوده اند- به جز نوشته هاى پراكنده و غيرتخصصى و مقالات اغلب جدلى٬ مطالعات و بررسىهاى جدى و آكادميك و مجموعه هاى اسناد و آرشيو در باره كشتارهاى تركان آذربايجان ايران در سالهاى جنگ جهانى اول توسط نيروهاى ارمني (حوادث جيلوولوق-قاچاقلار) وجود نداردּ جا دارد كه مركز و يا مراكزى به اين منظور ايجاد ٬ مركز آرشيوى متشكل از همه اسناد دولتى و روزنامه ها و عكس ها و خاطرات بازماندگان آن حوادث و سروده هاى آشيقان و مرثيه هاى مردمى در باره آن فجايع ترتيب داده شودּ البته در كتب خاطرات و تاريخ و جغرافياى مناطق و ּּּּ مربوط به منطقه اطلاعات پراكنده اى بسيارى وجود دارد كه مىبايد جمع آورى و بر حسب موضوع و محل وقوع فجايع (اورميه٬ سالماس٬ خوى٬ ديلمقان٬ سولدوز٬ ماكو٬ قره داغ٬ مرند٬ قوشچو٬ شرفخانه و ּּּּּ) هر كدام به صورت مجموعه هاى جداگانه دسته بندى و نشر شوندּ همراه با برگزارى كنفرانسها و نمايشگاهها و سمينارهاى علمى در مراكز دانشگاهى و فرهنگى شهرهاى مذكور٬ مىبايست به برپاداشتن مراسم سالانه ياددبود مذهبى در مساجد و جمع ائولرى و نصب مجسمه و بناها و لوحهاى يادبود در آنها– به زبانهاى تركى و انگليسى- نيز اقدام نمودּ
تنها در اين صورت است كه مىتوان به اين سوال پاسخ داد كه چگونه چنين فجايعى بوجود مىآيند و تكرار مىشوند. يافتن پاسخ اين سوال از طرف خلق و روشنفكران ترك-آذربايجانى ٬ آينده اى صلح آميز را براى مردم منطقه تضمين مىكند٬ و غفلت از پاسخ دهى به اين سوال است كه باعث شده تركان آذربايجان در طول قرن بيستم چهار بار در معرض كشتارهاى جمعى توسط ارمنىيان قرار گيرند.
گئرچه يه هو!!!